Dieta na trądzik

Trądzik | 11 komentarzy

Dieta na trądzik

Trądzik | 11 komentarzy

Dieta na trądzik

Dieta a trądzik – jak jeść, aby nie mieć problemów z cerą?

 

Często w kontekście trądziku porusza się sprawy związanie nie z samą cerą, problemami hormonalnymi, które nieraz stoją za jej niezbyt dobrym wyglądem, ale kwestie diety. Czy rzeczywiście jest ona tak ważna? A może tylko ma ogólne znaczenie na kondycję naszych organizmów i nie ma bezpośredniego przełożenia na trądzik? Czy można, wykluczając niektóre pokarmy i wybierając w zamian nich inne, liczyć na lepszą cerę? Czy warto suplementować witaminy i składniki mineralne przy trądziku? Pytań, które mnożą się w sprawie „dieta a trądzik”, jest dużo, dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej, aby wiedzieć, na czym się stoi, gdy chce się skutecznie walczyć z trądzikiem.

 

Czy dieta wpływa na trądzik?

Badania naukowe przeprowadzane na przestrzeni lat wskazują, że nie ma jednoznacznego powiązania pomiędzy samą dietą a trądzikiem. Trądzik jest motywowany zazwyczaj zaburzeniami hormonalnymi, które wpływają na nadczynną pracę gruczołów łojowych, które z kolei zatykają się i powstają z nich zaskórniki i wypryski. Trądzik może być też wywołany określonymi kosmetykami, czynnikami zewnętrznymi, na przykład otarciami skóry lub stosowaniem jakichś leków. Czasami też mówi się o nieprawidłowościach w przepływie krwi, co ma związek z trądzikiem różowatym, jednak tutaj nie ma wskazania na etiologię schorzenia. Trądzik ma też związek z genami.

 

Widać zatem, że nie ma tutaj zbytnio miejsca na stwierdzenie, czy jedzenie fast-foodów może sprawić, że na skórze wyskoczy więcej pryszczy, także zajadanie się samą zdrową żywnością nie będzie jednoznaczne z ich brakiem. Są przecież osoby, które, nie zważając na to, co jedzą, mają cały czas idealną, gładką cerę. Są też takie, które nie wiadomo, jak bardzo by się starały i dobierały swój dzienny jadłospis, nadal mają problemy z trądzikiem.

 

Nie oznacza to jednak, że dieta nie ma w ogóle wpływu na ogólny stan skóry! Ma ona na nią bardzo duży wpływ, ponieważ dostarczane w diecie witaminy i minerały są potrzebne do prawidłowej pracy wszystkich komórek, także tych skóry. Odpowiednie składniki są niezbędne i ich niedobory, a także określone niezdrowe potrawy mogą wpływać także na jej stan: przetłuszczanie się, wysuszenie się, powstawanie zmarszczek, mniejszą elastyczność i nawilżenie.

 

Zdrowe odżywianie się przede wszystkim!

Warto zatem zawsze dbać o odpowiednią dietę, ponieważ jest ona niezwykle ważna, gdy chodzi nie tylko o sprawy związane ze stanem cery, ale również z tym, jak ogólnie się czujemy – czy dostarczamy organizmowi wszystkich niezbędnych elementów do działania, czy ma on wszystkie witaminy, składniki mineralne, czy waga jest zawsze odpowiednia, czy też nie. Nie od wczoraj mówi się przecież, że jesteśmy tym, co jemy. Zatem zdrowa, urozmaicona dieta pełna świeżych i wartościowych produktów, picie dużej ilości wody są niemal niezbędne, gdy chcemy mieć dobre samopoczucie, siły oraz energię. Na pewno to będzie mogło przełożyć się też na ogólny stan cery oraz pośrednio na kwestie związane z trądzikiem.

 

Jakie składniki diety są najważniejsze?

W diecie warto zawsze pamiętać o takim komponowaniu posiłków, aby zawsze móc dostarczyć organizmowi wszystkich ważnych elementów według piramidy żywienia. Gdy zatem je się chleb, warto wybierać ten pełnoziarnisty, z otrębami, siemieniem i innymi ziarnami, mięso powinno być zawsze chude, warto postawić także na zdrowe ryby, dużo sezonowych warzyw i owoców, źródłem białka jest też nabiał, ale uważajmy z alergią na laktozę, jako przekąskę można wybrać orzechy oraz bakalie – jednak nie w dużych ilościach, ponieważ są one kaloryczne. Dla zdrowej cery warto dostarczać takich składników jak:

  • cynk – występuje w owocach morza, chudym drobiu, kaszach, pełnoziarnistym pieczywie
  • witamina A – wątróbka, warzywa: marchew, brokuły, szpinak, dynie
  • witamina E – nierafinowane i tłoczone na zimno oleje roślinne, orzechy, zielonolistne warzywa
  • witaminy z grupy B – mięsa, orzechy, ryby, ziarna, sery, jajka, mleko i jego przetwory, grzyby
  • żelazo – głównie mięso, zielonolistne warzywa

 

A może suplementy?

Witaminy można też uzupełniać, stosując dobre suplementy diety, jednak nie zastąpią one zdrowych posiłków. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych tabletek. Trzeba jednak wiedzieć, że nie zawsze witaminy są z suplementów dobrze przyswajane. Często jest tak, że w jednym preparacie mamy mnóstwo różnych witamin, które razem wzajemnie zaburzają swoje wchłanianie. Warto więc wybierać preparaty, które zawierają tylko dobrze połączone ze sobą składniki, na przykład witaminę A+E, witaminy z gruby B wtedy warto brać osobno, podobnie jak cynk. Można wybrać na rynku specjalne preparaty witaminowe, które są przeznaczone wyłącznie na trądzik i zawierają odpowiednie składniki do tego, aby móc efektywnie polepszać stan skóry. Niemniej jednak, tak jak zostało to zaznaczone, nie zastąpią one zdrowego trybu życia, diety, używania właściwych kosmetyków i lekarstw, gdy zajdzie taka potrzeba. Zatem warto pamiętać o dobrym odżywianiu się – chociaż nie wpływa ono bezpośrednio na trądzik, to na pewno na zdrowie, lepsze samopoczucie już na pewno tak!

Informacje zdrowotne o podobnej tematyce:

1 komentarz do “Dieta na trądzik”

  1. obserwator says:

    Najlepszy jak dotąd artykuł jaki czytałem.

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *